Rajan yli

Harkitsetko verkkosivustosi tai verkkokauppasi laajentamista ulkomaille? Vai osaavatko ulkomaiset kuluttajat itse löytää verkkosivustosi? Se on hyvä uutinen, koska se tarkoittaa, että olet kasvamassa. Muilla markkinoilla on vain muita haasteita. Lue tästä blogikirjoituksesta, mitä sinun on otettava huomioon.
Työnnä rajojasi
Kansainvälisten sähköisen kaupankäynnin markkinoiden kasvun ansiosta tilaamme yhä helpommin ulkomailta. Kansainväliset alustat kiihtyvät uskomatonta vauhtia. Tämä näkyy myös lähilähetysten suosiossa: suuret yritykset siirtävät yhä useammin varastointinsa Kiinan kaltaisista suurista maista lähemmäs kotimaata. Tämä liittyy toimitusvarmuuteen ja koko ketjun muuttamiseen kestävämmäksi.
Esimerkiksi muotialalla tuotantoa siirretään Aasiasta Turkkiin tai Portugaliin. Tämä kasvu tarkoittaa, että hollantilaisille verkkokaupoille on suuret markkinat: eurooppalaiset ostavat yhä useammin rajojen yli. Alankomaalaisten verkkokauppojen kävijöistä 13 prosenttia tulee ulkomailta. Kasvun odotetaan jatkuvan: 10 vuoden kuluttua lait ja asetukset ovat paljon yhdenmukaisempia ja keskittyvät rajatylittävään liiketoimintaan, jolloin ulkomailta tilaaminen on entistä helpompaa ja nopeampaa. On kuitenkin tärkeitä asioita, jotka on pidettävä mielessä. Pelkästään EU:ssa on 27 maata, joista jokaisella on omat sääntönsä ja mieltymyksensä. Siksi on tärkeää perehtyä siihen maahan, johon haluat päästä. Lue esimerkiksi tämä artikkeli siitä, miten käytetään Verkkokauppa Saksan markkinoilla paras syöttää.

Rajan yli PostNL:n kanssa
Jos jokin asia on tärkeää ulkomaisille ostajille, se on luotettavuus. On pohdittava, onko ulkomaiselta verkkosivustolta ostaminen yhtä luotettavaa kuin kotisivulta ostaminen. Tämä riippuu pääasiassa siitä, miten tilaus lähetetään ja palautetaan. Asiakkaan on voitava luottaa siihen, että hänen pakettinsa saapuu perille hyvässä kunnossa ja että se on helppo palauttaa, jos se ei ole tyydyttävä. Lisäksi kaikki haluavat tietää, milloin heidän pakettinsa saapuu perille, ja siksi Track & Trace -mahdollisuus on myös vaatimuksena.
Toimitus
Onneksi nykyään on lähes yhtä helppoa lähettää tuotteita rajan yli kuin Alankomaiden sisällä. PostNL tarjoaa luotettavan ja helpon palvelun pakettien lähettämiseen ulkomaille. Tämä onnistuu helposti luotettavan ja olemassa olevan PostNL-tilisi kautta tai voit luoda tilin. PostNL tarjoaa tähän erilaisia lähetysratkaisuja paketin koosta riippuen. Enintään 2 kg painaville paketeille he tarjoavat älykkään ratkaisun, joka lähetetään edullisemman verkon kautta. Tilin sisällä kaikki tullilomakkeet luodaan automaattisesti. Verkkokauppa on myös mahdollista yhdistää PostNL-tiliin. Tämä luo automaattisesti lähetystarrat puolestasi, helppoa eikö?
Helppo palautusratkaisu edistää toistuvaa liiketoimintaa
Yli 10 % kaikista tilauksista palautetaan. Urheilu- ja pelitarvikkeiden kohdalla osuus on jopa 15 % ja vaatteiden ja kenkien kohdalla jopa 25 %! Hyvä ja luotettava palautusprosessi on siksi erittäin tärkeä. Kansainvälinen asiakkaasi ostaa myös nopeammin, jos hän tietää voivansa palauttaa ostoksensa ongelmitta. Onneksi PostNL tarjoaa myös tähän hyvää palvelua. Yhteistyön kautta luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa ulkomailla, aina lähistöllä oleva palautuspiste ja mahdollisuus noutaa palautukset. Lähetyksen painosta riippuen on olemassa sopiva palautusprosessi. Lisäksi Euroopan sisällä on mahdollista seurata palautuksia track & trace -palvelun avulla.
Seuranta ja jäljitys
PostNL:n avulla pakettisi voidaan jäljittää täysin track & trace-palvelun avulla jopa 7 kielellä! Tämä antaa asiakkaille varmuutta: he tietävät aina, missä paketti on. Lisäksi, kuten aiemmin mainittiin, PostNL tarjoaa track & trace -toiminnon myös palautuksia varten. Näin voit itse seurata palautuksia ja tietää, milloin niitä on odotettavissa. Kun tarjoat track & trace -palvelun verkkokaupassasi, se luo siten enemmän luottamusta, mikä epäsuorasti myös varmistaa, että ulkomaalainen asiakas ostaa todennäköisemmin tavaroita kaupastasi.
Kestävä kehitys
Luotettavuuden lisäksi myös kestävyys on tärkeä ulkomailta tilaamisen ydinarvo. Nyt kuluttajat valitsevat ilmaisen ja nopean toimituksen, mutta tulevaisuudessa kestävät toimitusvaihtoehdot ovat kuluttajille yleisin tapa saada paketti perille. Useimmissa Euroopan maissa yli 85 prosenttia on sitä mieltä, että pakkausten pitäisi olla kierrätettäviä, ja yli 40 prosenttia suosii kestävää toimitusta. Kymmenen vuoden kuluttua kuluttajat yksinkertaisesti olettavat, että jokainen paketti on kestävästi pakattu. Siksi ostajien on tärkeää ymmärtää lähetysten ja palautusten hiilijalanjälki. On ratkaisevan tärkeää, että sinulla on myös kansainvälisille asiakkaillesi hyvä kestävää kehitystä edistävä tarjous: esimerkiksi CO2-neutraali varastointi ja toimitus. PostNL tarjoaa tässäkin asiassa hyvää palvelua: sen kansainvälinen lajittelukeskus IMEC on täysin CO2-neutraali, ja se tutkii parhaillaan ympäristöystävällisiä lentokuljetusvaihtoehtoja Euroopan ulkopuolelle suuntautuvia lähetyksiä varten.