Liiketoimintamahdollisuudet ja sähköinen kaupankäynti Puolassa
Puola on maa Keski-Euroopassa. Sen asukasluku on yli 38 miljoonaa ja pinta-ala 312 679 neliökilometriä, ja sen pääkaupunki on Varsova. Puola on Euroopan unionin, Yhdistyneiden Kansakuntien ja Schengenin sopimuksen jäsen. Puola on yksi Euroopan unionin lupaavimmista ja nopeimmin kasvavista markkinoista erityisesti sähköisen kaupankäynnin osalta. Puolassa on yli 38 miljoonaa asukasta ja yli 500 miljardin dollarin bruttokansantuote, joten siellä on valtava määrä potentiaalisia asiakkaita ja kukoistava talous.
Puolan sähköisen kaupankäynnin markkinoiden odotetaan olevan noin 17 miljardin dollarin suuruiset vuoteen 2022 mennessä, ja niiden odotetaan kasvavan reippaasti tulevina vuosina. 20 prosentin kasvu 23,6 miljardin dollarin arvoon. Kasvun taustalla on useita tekijöitä, kuten kasvava keskiluokka, nuori väestö sekä internetin ja matkapuhelinten yleistyminen. Puolassa on myös erittäin vahva logistiikkainfrastruktuuri: yli 80 prosenttia väestöstä asuu 30 kilometrin säteellä jostakin pääväylästä.
Katsaus Puolan markkinoihin
Puolan markkinat tarjoavat suuria mahdollisuuksia yrityksille useilla aloilla, kuten sähköisessä kaupankäynnissä, vähittäiskaupassa ja logistiikassa.
1 Väestö ja väestötiedot
Puolassa on yli 38 miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä maailman 34. väkirikkaimman maan. Väestö on jakautunut tasaisesti eri puolille maata, ja se on keskittynyt eniten Varsovan, Krakovan ja Poznanin kaupunkialueille.
Puolan keski-ikä on 38 vuotta. Yli 60 prosenttia väestöstä on työikäisiä (15-64-vuotiaita).

2 Taloudellinen katsaus
Puolan bruttokansantuote on yli 500 miljardia dollaria, mikä tekee siitä maailman 28. suurimman talouden. BKT asukasta kohti on 15 656 dollaria, joten maa kuuluu ylempään keskituloluokkaan. Puolan talous on kasvanut nopeasti viime vuosina, ja sen vuotuinen kasvuvauhti on ollut viime vuosina noin 5 prosenttia, lukuun ottamatta koronavuotta 2020. Maan odotetaan jatkavan kasvuaan vastaavalla vauhdilla myös tulevina vuosina.
3 Internetin ja matkapuhelinten levinneisyys
Internetin levinneisyys Puolassa on 62 prosenttia, mikä on enemmän kuin EU:n keskiarvo, joka on 60 prosenttia. Tämä johtuu useista tekijöistä, kuten korkeasta BKT:sta henkeä kohti, suuresta väestömäärästä ja siitä, että Puolan hallitus on investoinut laajakaistainfrastruktuuriin. Myös matkapuhelinten yleisyys on Puolassa korkea, 86 prosenttia. Tämä johtuu siitä, että useat matkapuhelinoperaattorit tarjoavat edullisia datapaketteja ja saatavilla on laaja valikoima mobiililaitteita.
4 Sähköinen kaupankäynti
Puolan sähköisen kaupankäynnin markkinoiden odotetaan kasvavan merkittävästi. Kasvun taustalla on useita tekijöitä, kuten kasvava keskiluokka, nuori väestö sekä internetin ja matkapuhelinten yleistyminen. Puolassa on myös erittäin vahva logistiikkainfrastruktuuri, sillä yli 80 prosenttia väestöstä asuu 30 kilometrin säteellä jostakin pääväylästä. Puolan suosituimmat verkkokauppakategoriat ovat muoti, elektroniikka sekä koti ja puutarha. Maan suosituimmat sähköisen kaupankäynnin alustat ovat Allegro ja Amazon.

Puolan sähköisen kaupankäynnin markkinat
Vinkkejä liiketoiminnan harjoittamiseen Puolassa
Yrityskulttuuri
Puola on maa, jossa on vahva yrityskulttuuri. Suurin osa väestöstä on roomalaiskatolisia, ja uskonnolla on tärkeä asema maan kulttuurissa. Yritysten odotetaan toimivan ammattimaisesti ja eettisesti. Täsmällisyys on myös tärkeää, ja kokoukset ovat yleensä hyvin organisoituja ja virallisia.
Liiketoiminnan etiketti
Kun harjoitat liiketoimintaa Puolassa, on tärkeää olla tietoinen maan liike-elämän etiketistä. Tässä muutamia vinkkejä:
- On tapana vaihtaa käyntikortteja, kun tapaat jonkun ensimmäistä kertaa.
- Kun tapaat jonkun edessä, on tapana kätellä. Miesten tulisi kätellä miehiä ja naisten tulisi kätellä naisia. Kynnyksen yli kätteleminen on epäkohteliasta. Jos sinut kutsutaan jonkun kotiin, on tapana tuoda pieni lahja, kuten kukkia, suklaata tai viiniä. Lahjoja ei yleensä avata, kun ne vastaanotetaan.
- Liiketoiminta puolaksi: Puolan virallinen kieli on puola. Englantia puhutaan kuitenkin myös laajalti, erityisesti liike-elämän piirissä. Kun harjoitat liiketoimintaa Puolassa, on suositeltavaa, että osaat joka tapauksessa puhua englantia. Lisäksi sinun kannattaa tarjota verkkosivusi puolaksi osoittaaksesi paikallisille asiakkaille, että suhtaudut markkinoihin vakavasti.