Baltian maat: Viro, Latvia ja Liettua: rajatylittävän sähköisen kaupankäynnin hyödyntämättömät markkinat.

Jaa

LinkedIn-jakokuvakeWhatsAppin jakokuvakeFaceBookin jakokuvakeX-osan kuvake

Viime vuosina rajat ylittävästä sähköisestä kaupankäynnistä on tullut yhä suositumpaa, kun yritykset pyrkivät laajentamaan toimintaansa kotimaansa ulkopuolelle. Baltian maat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden yrityksille, jotka haluavat harjoittaa rajat ylittävää sähköistä kaupankäyntiä. Euroopan ja Aasian välissä sijaitsevia Baltian maita, joissa asuu hieman yli 6 miljoonaa ihmistä, ei useinkaan pidetä verkkoyritysten potentiaalisina markkinoina. Baltian maat tarjoavat kuitenkin merkittäviä mahdollisuuksia yrityksille, jotka haluavat päästä uusille markkinoille. Varsinkin kun mielessä on Clonable kaltainen työkalu.

yhdistykset.jpg

Käännä verkkosivustosi viroksi, latviaksi tai liettuaksi 5 minuutissa osoitteessa Clonable. Kokeile sitä nyt ilmaiseksi.

On useita syitä, miksi Baltia houkuttelee yrityksiä, jotka haluavat laajentua uusille markkinoille.

1. Vähäinen kilpailu, erityisesti verkossa. Paikallinen markkinointi ja hakukoneoptimointi ovat välttämättömiä, jotta virolaisten, liettualaisten ja latvialaisten kävijöiden kävijämäärät saataisiin verkkosivuillesi. Jotta tämä onnistuisi tehokkaasti, sinun on käännettävä verkkokauppasi viroksi, liettuaksi ja/tai latviaksi Baltian markkinoita varten. Käännetyn verkkokauppaversion avulla saat verkkokauppasi melko helposti indeksoitua Baltian hakukoneisiin ja luot ilmaista orgaanista liikennettä. Toinen hyvä ja erittäin tehokas tapa tuottaa laadukasta ja pätevää liikennettä on Google-mainonta.

2. Korkeasti koulutettu ja varakas väestö. Tämä tarkoittaa, että yritykset voivat suhteellisen helposti kohdentaa korkealaatuisen asiakaskunnan.

Lyhyesti sanottuna Baltian maat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden yrityksille, jotka haluavat laajentaa sähköistä kaupankäyntiä uusille markkinoille.

Sähköinen kaupankäynti Virossa

Viro on pohjoiseurooppalainen maa, jolla on pääsy Itämerelle. Se rajoittuu Suomenlahden kautta Venäjään, Latviaan ja Suomeen. Virossa on 1 306 788 asukasta, ja se on kehittyvä kuluttajamarkkina, jolla on kasvava sähköisen kaupankäynnin ala. Mainitsemisen arvoista on se, että Virossa on kyse internetistä ja startup-yrityksistä. Tämä maa on maailman verkottunein maa. Siksi suuri osa sen taloudesta perustuu Internetiin. Tässä maassa ei ole mitään, mitä ei voisi hoitaa verkossa. Hallituksen riidoista bussilippujen ostamiseen.

Viro on esimerkki maasta, joka on edennyt taloudellisesti pitkälle. Sama pätee kuluttajien käyttäytymiseen. Yhteiskunta on hintaherkkä, mutta tämä herkkyys vähenee iän myötä, ja tulojen lisääntyessä ihmiset kuluttavat enemmän. Kuten useimmat Euroopan markkinat, myös Viro ikääntyy. Sähköistä kaupankäyntiä ja sosiaalista mediaa kohtaan on kuitenkin selvää kiinnostusta.

Viron sähköisen kaupankäynnin markkinoiden liikevaihdon odotetaan nousevan 372 miljoonaan dollariin tämän vuoden loppuun mennessä. Vuotuinen kasvuvauhti on 4,8 prosenttia, joten viiden vuoden kuluttua markkinoiden odotetaan olevan 470 miljoonaa dollaria. Käyttäjämäärän odotetaan nousevan 53,2 prosenttiin tänä vuonna ja 63,4 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä. Viron suosituimmat verkkomaksutavat ovat luottokortit, pankkisiirrot ja PayPal.

latvia.jpg

Sähköinen kaupankäynti Latviassa

Latviassa oli vuonna 2019 1,9 miljoonaa asukasta, joista 84 prosenttia käyttää internetiä. Latvian sähköisen kaupankäynnin liikevaihdon arvioidaan olevan 900 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja kasvavan noin 1,3 miljoonaan euroon vuonna 2025. Latvia on uusi kuluttajamarkkina sähköiselle kaupankäynnille. Potentiaalia on siis paljon, erityisesti sähköisen kaupankäynnin tarjoajille, jotka tuntevat Itä-Euroopan markkinoiden luonteen ja kääntävät verkkosivunsa latviaksi.

Latvialaisille kuluttajille hinta on tärkein tekijä ostopäätöksissä. Varakkaammat kuluttajat, joilla on varaa valita enemmän, pitävät tuotemerkkiä ratkaisevana tekijänä. He ovat valmiita maksamaan enemmän suosikkimerkkinsä tuotteista. Vapaa-aika, hotellit ja ravintolat kuuluvat menoihin, jotka ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Kiinnostus sähköistä kaupankäyntiä kohtaan on myös lisääntynyt, ja sen kasvuvauhti on yksi suurimmista tässä osassa Eurooppaa.

Suosituin maksutapa Latviassa on luottokortti. Toisella sijalla ovat matkapuhelimet, ja kolmannella sijalla on 14 prosentin markkinaosuus.

Sähköinen kaupankäynti Liettuassa

Liettuassa asuu noin 3 miljoonaa ihmistä. Vuonna 2021 BKT oli 57 miljardia dollaria. Liettuassa odotetaan, että sähköisen kaupankäynnin arvo nousee noin 1,5 miljardiin euroon vuonna 2022. Vuoteen 2025 mennessä se voi nousta 2,5 miljoonaan euroon 18,59 prosentin vuotuisen kasvuvauhdin ansiosta.

Liettualaisilla on erilaisia mieltymyksiä tulojen tai ikäryhmän mukaan. Tämän vuoksi markkinat ovat erittäin pirstaleiset. Varakkaammat asiakkaat valitsevat usein tuotemerkin tärkeimmäksi ostotekijäksi, kun taas liettualaisille hinta ratkaisee laadun. On tärkeää, että näille kuluttajille ulkomailta tulevat tuotteet ovat myös korkean laadun synonyymi. Liettuan talous kasvaa jatkuvasti, mikä lisää kuluttajien luottamusta. Yhä useammat asiakkaat kiinnittävät huomiota palveluun ja kanta-asiakasohjelmiin.

Liettualaiset uskovat teknologiaan. Tämän vuoksi mobiilimaksujen osuus on yli puolet maksutapahtumista. Toiseksi suosituin maksutapa on luottokortilla maksaminen - 37 prosenttia maksutapahtumista suoritetaan tällä tavalla. Kolmannella sijalla ovat sähköiset lompakot - 10 prosenttia maksuista suoritetaan niillä.

Liettua on edelleen kasvava sähköisen kaupankäynnin markkina-alue. Uusille vähittäiskauppiaille on siis runsaasti tilaa. Jos aiot laajentaa liiketoimintaasi tähän maahan, voit tehdä niin vapaasti. Mahdollisuuksia on runsaasti, aivan kuten muissakin Baltian maissa.

Aiheeseen liittyvät blogit

7155205.jpg

Tapaustutkimus: kansainvälinen SEO, miten Clonable kasvattaa yrityksiä

emiel.jpg

Tapaustutkimus: WooCommerce-kauppa NFCW.co.uk ja Clonable - Nopea kansainvälinen skaalautuminen

3765669.jpg

Paras WordPress kääntää plugin: miksi Clonable erottuu joukosta